Яка іграшка є розвиваючою

Все більше та більше батьків сьогодні цікавляться методиками раннього розвитку, бажаючи розвивати інтелект та здібності своїх діток самостійно. В хід ідуть різноманітні навчальні посібники, розвиваючі заняття, вправи та розвиваючі іграшки.
Нас, як творців інтернет-магазину натуральної та розвиваючої іграшки «Містечко мумі-тролів», з самого початку цікавило питання - яку саме іграшку слід вважати розвиваючою? Чому новий ультра-куб, що має 8 кнопок та співає 12 пісеньок трьома мовами, цікавить дитину менше, ніж ополоник, яким мама накладає в тарілку обід, або татові ключі від машини?

Секрет криється в розумінні поняття «розвиток». 

Психологічний розвиток дитини включає в себе її соціалізацію,

Ранній, та будь-який інший розвиток дитини – це її навчання або адаптація до дорослого життя.

тобто оволодіння знаннями та навичками, необхідними для існування та взаємодії з членами того суспільства, в якому росте дитина. Простіше кажучи, для того, щоб успішно забезпечити своє майбутнє, створити сім’ю та прогодувати своїх нащадків, майбутньому дорослому потрібно вивчити правила поведінки в суспільстві. Для нас це означає – знати мову, вміти читати, писати, рахувати, логічно мислити, аналізувати інформацію та мати широкі знання у багатьох сферах. Для отримання всіх цих знань дитина використовує дуже простий, але дуже ефективний механізм – наслідування.

Згадаймо наші ігри, в які ми гралися у дитинстві – будівництво, водіння автомобіля, «дочки-матері» (і взагалі всі ігри з ляльками), в лікаря, перукаря, кухаря, вчителя чи дитячий садок, у магазин, у театр та навіть у війну. Все це є імітацією дорослої діяльності. Причому чим вище рівень такої імітації, тим кращою нам здавалась гра (як було цікаво, коли у грі використовувались справжні предмети, які для цього давали батьки – зразу ставало набагато цікавіше!).

Отже, перший важливий висновок: ранній, та будь-який інший розвиток дитини – це її навчання або адаптація до дорослого життя.

Тому іграшка, яка має різнокольорові кнопочки, розвиває тільки вміння натискати на такі кнопочки. Але користі для розвитку від такої іграшки майже немає, тому що саме такі кнопочки та їх комбінації в дорослому житті відсутні, оскільки зустрічаються лише на цій іграшці. Відповідно, таку іграшку не можна назвати розвиваючою в повному значенні цього терміну.

Не слід забувати про самі прості та давно відомі кожному іграшки – вони мають потужний «розвиваючий» ефект! Наприклад, така звичайна і не цікава для дорослих пірамідка, для малюка буде справжньою головоломкою. Граючись з пірамідкою, дитина тренує координацію та точність рухів, розвиває аналітичне мислення (фігурки зменшуються догори, а що буде як зробити навпаки?), розвиває логіку (де тут більше, де менше).

 

А тепер давайте удосконалимо пірамідку, і замість однієї палички, на яку нанизували предмети в міру зростання, поставимо п’ять, різної довжини, так що на одній знаходитиметься лише один елемент, на другій – два, на третій – три і так далі. Тепер малюк вчиться не лише порівнювати та аналізувати, але граючись, вчить числа. І це будуть не просто абстрактні «1, 2, 3…», які багато хто зазубрює, як віршик. Ні, дитина наглядно бачить з чого складається «1», а з чого «3», і чому «3» більше, ніж «1». І це все у віці 1,5 – 2 роки!

Другий важливий висновок: будь-яка іграшка може бути розвиваючою, якщо вам зрозуміло, що саме вона розвиває, та як її використовувати для розвитку.
Але не можна купити іграшку, віддати її дитині та готуватись до появи нового Ейнштейна. Саме допомога батьків - показати дитині гру, зацікавити її, дати змогу самостійно спробувати, підтримувати її інтерес, але не виконувати все за неї та не давати готових рішень – є головною методикою розвитку. Якщо батькам не вистачає терпіння, і замість того, щоб обережно навести дитину на правильне рішення, вони виконують ігрове завдання самостійно. Дитині залишається роль пасивного спостерігача, яка досить часто в подальшому розповсюджується на всі життєві ситуації. В такому випадку дитина просто запам’ятовує вірне рішення, часто не розуміючи його логіки, не усвідомлюючи того, як саме це рішення було знайдено - і про інтелектуальний розвиток не може бути мови. А на додаток, дитина втрачає інтерес до цієї іграшки, гри, а часто – і навіть до всієї подібної діяльності.

Протилежною за змістом, але однаково шкідливою за суттю ситуацією, є та, у якій батьки дають дитині іграшку і не пояснюють, що, власне, можна з нею

Показати дитині гру, зацікавити її, дати змогу самостійно спробувати, підтримувати її інтерес, але не виконувати все за неї та не давати готових рішень – ось це і є головною розвиваючою методикою.

робити. Так, так, в багатьох випадках потрібно саме вчити! Дитина сама в міру можливостей та віку розбирається з іграшкою і часто більша частина потенціалу іграшки залишається не розкритим, через елементарну втрату інтересу до не дуже зрозумілої гри. Тож, якщо ви бачите, що дитина не розуміє, що їй необхідно робити, або їй ще не вистачає вмінь – допоможіть, підтримайте. Наприклад, при грі з пірамідкою малюк може не розуміти, як її правильно скласти. Поясніть йому ідею на прикладі двох або трьох кружалець – і малюк скоро збере всю піраміду. Але не складайте всю пірамідку за нього!

Саме час сформулювати наш третій важливий висновок: розвиток дітей потребує участі та зусиль батьків! Гратись слід разом з дитиною, а не замість неї чи залишати її на самоті. Розвиваючої іграшки ніколи не достатньо. Без вас вона навіть може не стати іграшкою.

Сподіваємося, наші поради допоможуть вам здійснити вдалий вибір у розмаїтті сучасних іграшок.

 

За матеріалами інтернет-магазину натуральної та розвиваючої іграшки «Містечко мумі-тролів»


www.mummi.com.ua